Friday, June 9, 2023

Review: Severní Tarie

Rád zbieram RPG materiály. Určite nie som jediný. Najviac sa teším, keď zoženiem niečo fyzické, mimo hromady pdfiek, ktoré mám usporiadané na compe, a preto o tom rád napíšem pár slov.

Severní Tarie je modul pre Dračí doupě, vydaný pred 21 rokmi – v 2002. Kúpil som asi posledný kus priamo z e-shopu nakladateľstva Altar. Je to jeden z najlepšie hodnotených modulov pre Drd a chcel som si pridať niečo z dračáku do zbierky. Nemal som a ani nemám v pláne hrať modul taký aký je, ale kúpil som si ho z toho dôvodu prečo si kupujem iné dobrodružstvá – pre inšpiráciu.

Prehľad

Modul je tlačený vo formáte A4, v rozsahu 156 strán spojené lepenou väzbou a štyri handouty vo formáte A4. Modul mapu región Severná Taria, v jednom z prvých svetov pre Drd – Taria. Kniha opisuje históriu, obyvateľstvo, hospodárstvo, mágiu, náboženstvo, politiku a mesta severnej Tarie, šesť dobrodružstiev a bestiár pre Drd. Modul tiež obsahuje mapu regiónu a mapu mesta Niedar ako aj 4 handouty k dobrodružstvám. Knihu som kúpil z Altaru za 219Kč (cca 10€) v novembri 2022 . Dnes sa cena v antikvariátoch pohybuje okolo 400Kč (cca 17€).

Divoký zasnežený sever – Pozitíva

Na tomto module chválim a oceňujem väčšinu vecí – kresby a mapy (až na jednu), handouty, dobrý opis regiónu a dobrodružstvá – hlavne ich námety a zápletky. Príručka je štruktúrovaná tak, že, kapitolu, ktorá rieši jednu z reálií regiónu, históriu alebo hospodárstvo, strieda jedno z dobrodružstiev. Príručka sa čítal dobre a plynulo.

Vizuálne prvky – kresby, ilustrácie a mapy sú, okrem obalu, čiernobiele, tematicky veľmi vhodné a evokatívne. Mapy lokácii a encountrov ma zaujali na toľko, že sa snažím ich štýl čiastočne implementovať do mojich vlastných máp. Jasné, prehľadné, pekné a jednoduché. Ilustrácie obstaral Ján Patrik Krásny a mapy Vítězslav Šefčík a Karel Černý, ktorý je aj autorom či editorom modulu.

Kapitoly, ktoré opisujú reálie Severní Tarie, jej náboženstvo, hospodárstvo alebo poltiku, majú z pravidla maximálne päť strán. Je to úplne dostačujúce na to, aby som mal predstavu o regióne a vedel, čo z neho chcem použiť. Tento modul som si kúpil aj, preto, aby ma inšpiroval pri budovaní vlastného sveta. Úspešne.

Dobrodružstvá majú zaujímavé a podnetné námety. Cesta na lodi, s mladou šľachtičnou, prezlečenou za muža, ktorá ide v skutočnosti riešiť predaj ukradnutej cennosti, otec, ktorý z vlastných rasových predsudkov zabije vlastnú dcéru, lebo sa spustila s elfom alebo bývalý raubíř, ktorý sa teraz snaží žiť pokojný život no nedarí sa mu to. Všetko dobré inšpiratívne námety, ktoré je možné použiť v hocakej hre. To, ako sú jednotlivé dobrodružstvá písané považujem za slabosť, až na jednu výnimku. Posledné dobrodružstvo Casterský zámek, má dokopy šesť strán. Je napísané, prehľadne, jasne a bez daného príbehu. Veľmi mi to pripomenulo moderné OSR a NSR dobrodružstvá.

Stroskotaný drakkar

Za hlavný nedostatok tejto príručky považujem štýl akým sú písané jednotlivé dobrodružstvá. Päť zo šiestich dobrodružstiev je síce zaujímavých, no sú postavené na tom, ako sa bude vyvíjať príbeh.

Zastávam prístup, že nie je úlohou PJ tvoriť dej. Dej a príbeh tvorí družina hraním hry. Pred rokom som o tom napísal článok. Dobrodružstvá, ktoré tri štvrtiny obsahu venujú tomu, ako sa bude a, ako sa môže dej vyvíjať, navádzajú na štýl hry, v ktorom je dej v rukách PJa. Je to zlozvyk či nešvar, od ktorého treba upustiť. Nemyslím si, že je to nutne vekom modulu, ale skôr sa jedná o dedičstvo Drd. Dračé doupě bolo na tento štýl hry, žiaľ, stavané. Podľa mňa je oveľa hodnotnejšie než to, čo zamýšlal autor, je to, s čím príde družina.

Za menší nedostatok považujem lepenú väzbu, ktorá má tendencie sa rozpadávať.

Nekonečná biela pláň

Severní Tarie je právom vysoko hodnotená. V module nájdeš niekoľko zaujímavých a podnetných dobrodružstiev a solídny opis v regiónu, z ktorého sa dozvieš všetko, čo potrebuješ na to, aby si ho mohol hrať, alebo využiť vo svojom svete. Ja som v príručke našiel niektoré zaujímavé nápady, a inšpiráciu pre vlastný svet. Modul, ale trpí svojím vekom, resp. štýlom hry, ktorý bol preferovaný v DrD, a teda tým, že jednotlivé dobrodružstvá sú stavané viac okolo konkrétneho deja, namiest toho aby dával väčší dôraz na kreativitu družiny.