Saturday, July 9, 2022

Pravidlá - II. Inšpirácia

 


Niektu ju nepoužíva vôbec, niekto ju zase rozdáva ako cukríky. V tomto článku je spôsob akým som uchytil a spracoval systém inšpirácie v stolných RPG.
 
V sérii článkov – Pravidlá – predstavujem niektoré z domácich pravidiel, ktoré používam vo svojich hrách. Väčšina z týchto pravidiel sa inšpiruje prístupmi Old School Renaissance (OSR). Tu ich opisujem tak systémovo neutrálne ako sa to dá. Preto sa dajú využiť vo väčšine systémov. Ak ťa zaujali tak, uprav, čo potrebuješ a využi, čo chceš.
 
 
 
Systém inšpirácie je jeden z prvkov moderného RPG dizajnu, ktorý veľmi oceňujem. V podstate je to podstate pozitívne posilňovanie (čítaj Pavlovov reflex), a preto je aj efektívny. Inšpirácia, dáva hráčom*kám odmenu vo forme herného bonusu, o ktorej udelení rozhoduje PJ. Niekto môže namietať, že je to príliš „herná“ mechanika, ktorá narúša imerziu, majme však na pamäti, že RPG sú hry.
 
Systém inšpirácie, ktorý používam je silne inšpirovaný Castles and Crusades a funguje štandardne. Za dobrý roleplay, zaujímavé činy, kreatívne riešenie problémov, nečakaný nápad a podobne, môže hráč*ka dostať odo mňa jeden bod inšpirácie. Kto poznáte 5e D&D viete, že inšpirácia slúžiť ako výhoda na jeden ľubovoľný hod kocky. 
 
Vo svojich hrách som využitie inšpirácie značne rozšíril, a to nasledujúcim spôsobom:
 
... Množstvo inšpirácie, ktorú môže hráč*ka mať naraz je obmedzený, ale do ďalšieho sedenia si môže preniesť maximálne 3 body.
 
... Inšpiráciu môže použiť nasledovne:
 
- 1b inšpirácie na získanie výhody na ľubovoľný hod.
 
- 1b na to aby si dal členovy*ke družiny výhodu na ľubovoľný hod.
 
- 1b na obranu - k AC si pripočítaš bonus (v 5e bonus zručnosti [proficiency] , v iných systémoch napríklad bonus vlastnosti).
 
- 1b na získanie extra akcie alebo reakcie.
 
- 1b na vnuknutie nápadu, osvietenie, získanie rady. Iba v špeciálnych prípadoch a na základe odobrenia od PJ. PJ poradí družine ak sú v koncoch a nevedia ako ďalej.
 
- 1b na získanie jednej jednorazovej pozície kúzel (spell slot - extra kúzlo) - iba v prípade, že hráč*ka už nemá k dispozícii žiadne kúzla. Vždy odobruje PJ a máva následky. Magické sily sa u mňa len tak nepokúšajú a vycítia, kedy je kto v núdzi.
 
- 3b na získanie výhody na celý encounter (sociálny alebo boj). Opäť iba vo veľmi špecifických prípadoch. Hráč*ka na to musí na to mať veľmi pádny dôvod - napr. urputný hnev lebo im zabili člena družiny; pretože ich niekto roky klamal a podobne. Taktiež iba na odobrenie PJ a opäť treba rátať s následkami.
 
 
Pretože má inšpirácia viac možností využitia, hráči ju majú tendenciu viac využívať. Tým, že ju viac využívajú majú tendenciu sa o ňo viac snažiť, čo vedie k lepšiemu roleplayu, kreatívne riešenie problémov a lepšiu atmosféru pri stole. 
 

No comments:

Post a Comment

Rána - Magical materials and their mechanics

  I am working on an adventure or a mini-setting on the northern island of Rána. Rána is inspired by Slavic, Baltic and Finnish mythologie...