Wednesday, July 6, 2022

Pravidlá - I. Súboje a bojové manévre

 

 

 
 

Dokážem spraviť zo súbojov niečo viac než iba stretnutie dvoch strán, ktoré po sebe sekajú, strieľajú a, kde sem tam padne nejaké kúzlo? Ako môžem ľahko a jednoducho urobiť súboje zaujímavejšie, taktickejšie a kreatívnejšie? Tieto otázky som si často kládol, čítal a premýšľal o nich, až, kým som neprišiel na jedno, možné, zaujímavé, riešenie.

 
V sérii článkov – Pravidlá – predstavujem niektoré z domácich pravidiel, ktoré používam vo svojich hrách. Väčšina z týchto pravidiel sa inšpiruje prístupmi Old School Renaissance (OSR). Tu ich opisujem tak systémovo neutrálne ako sa to dá. Preto sa dajú využiť vo väčšine systémov. Ak ťa zaujali tak, uprav, čo potrebuješ a využi, čo chceš.

 

Bojové manévre

 
Spôsob akým rozširujem súboje je prostý. Počas svojej akcie majú všetci účastníci boja možnosť spraviť nejaký bojový manéver - pokúsiť sa kopnúť protivníka do rozkroku, odsotiť ho stranou, prerezať lano, po ktorom sa šplhajú nepriatelia, prešmyknúť sa popod nohy obra a podobne. A to všetko bez toho, aby na to mali špeciálne zručnosti alebo feats. 
 
Počas svojho ťahu v boji, pred tým, než sa hádže na útok a zranenia, môže hocikto zapojený do súboja (PCs, príšery, nepriatelia), zahlásiť, že chce spraviť nejaký manéver. 
 
Bojovníčka sa pokúsi kopijou vypichnúť oko silnému zlobrovi, ktorého nie a nie skoliť, aby ho oslepila a, aby sa následne mrštný zlodej mohol dostať za jeho chrbát. 
 
Nasleduje štandardný hod na útok a zranenie. Ak je hod na útok úspešný, tak sa rozhoduje brániaca strana či obetuje zranenia a vykryje tým manéver alebo naopak, umožní, aby sa útočiacej strane manéver vydaril. Za nepriateľov a príšery rozhoduje PJ. Ja sa vždy snažím konať konzistentne s konkrétnou príšerou a nepriateľom, a teda na základe jej fyzického stavu, inteligencie, obratnosti, morálky a podobne. Hráči*ky sa pochopiteľne rozhodujú za svoje postavy. 
 
Na k20 padla 15tka a s bonusom to stačí na úspešný útok. Bojovníčka, preto vymrštila svoj oštep priamo do tváre ozrutnej príšery, mieriac na jej oči. Ozrutný a pomalý zlobr, nestihol včas zdvihnúť svoju ruku pred tvár a chodbu zaplavil jeho výkrik bolesti, keď sa mu hrot oštepu zabodol do oka. Od tejto chvíle je príšera oslepená a dezorientovaná (a možno ešte dostane aj nejaký damage...).
 
Tento systém je jednoduchý, vyvážený a kreatívny. Jednoduchý je, preto, že nepotrebuješ nič podstatné meniť mechanicky, stále sa hádže na útok a zranenia. Skutočnosť, že o úspechu manévru rozhoduje druhá strana zase zaručuje vyváženosť – radšej zoberiem k6 zranenia, ako si nechať, useknúť hlavu, predsa. Hráči vďaka nemu môžu byť kreatívni a skúsiť hocičo, bez ohľadu na to či majú nejaký feat., alebo špeciálnu zručnosť. Odbremeníme sa tak od listovania v pravidlách a necháme priestor našej predstavivosti. 
 
Z mojich skúseností sa dá tento systém jednoducho vysvetliť, hráči*ky ho rýchlo pochopia a vedia k zaujímavejším a kreatívnejším súbojom. Ako aj s ostatnými pravidlami je dobré ísť, aspoň zo začiatku príkladom a myslieť na to nech, aj príšery či nepriatelia skúšajú manévre. Keď to začne robiť PJ, hráči sa rýchlo chytia. 
 
Tento systém nie úplne je môj vlastný výmysel, ale niečo, čo ma veľmi oslovilo a baví. Originálny článok v angličtine, so širším opisom mechaniky a jej zdôvodnenia nájdeš v tomto originálnom článku: https://oddskullblog.wordpress.com/2021/11/15/combat-maneuvers-the-easy-way/

No comments:

Post a Comment

Rána - Magical materials and their mechanics

  I am working on an adventure or a mini-setting on the northern island of Rána. Rána is inspired by Slavic, Baltic and Finnish mythologie...