Friday, September 9, 2022

Pravidlá III. - Skúsenosti a levelovanie

 




Ešte 346, nie vlastne 321 bodov a máte ďalší level. Ta ten ďalší zas budeš potrebovať ďalších 249 789, uff... Pokiaľ si PJ a nebaví ťa rátať desaťtisíce bodov skúseností, tak tento článok je pre Teba.


 
V sérii článkov – Pravidlá – predstavujem niektoré z domácich pravidiel, ktoré používam vo svojich hrách. Väčšina z týchto pravidiel sa inšpiruje prístupmi Old School Renaissance (OSR). Tu ich opisujem tak systémovo neutrálne ako sa to dá. Preto sa dajú využiť vo väčšine systémov. Ak ťa zaujali tak, uprav, čo potrebuješ a využi, čo chceš.
 
 
 
Keď som znovu začal s PJingom nemal som nikdy jasno v tom akým spôsobom chcem pristupovať k skúsenostiam a levelovaniu. Na to, aby som sledoval štyri, päť, šesť ciferné sumy skúseností za porazené príšery a dokončené questy, som moc lenivý a nepozorný. Najprv som sa, preto rozhodol vyskúšať míľnikové úrovne (milestone leveling). Nemal som z nich dobrý pocit. Prišlo mi, že obmedzujem smerovanie kampane a rozvoj postáv. Druhým problémom bolo, že družina nemala jasno v tom kedy sa budú levelovať a, čo pre to musia urobiť. Povedal som si, že si skúsim vymyslieť vlastný systém, ktorý bude vyhovovať mne aj hráčom*kám a zároveň bude odmeňovať to, čo považuje za dôležité.

Prešiel som si a porovnal viacero systémov levelovania. Začal som 5e, pokračoval som Dungeon Crawl Classic, Castles & Crusades, Old School Essentials, po Dungeon World, The Black Hack a Zapovězené země. 

 

Môj homebrew

Neprekvapivo ma najviac oslovil systém skúseností v ZZ. Ten rozdáva skúsenosti, ako za boj, roleplay a skúmanie sveta, tak ja za získané poklady a zlato. Použil som ho, ako základ, ale keďže som chcel ešte niečo väčšie, doplnil som ho o niektoré vlastné body:

  • Skúsenosti za splnené questy podľa dĺžky trvania
  • Rozšírené skúsenosti podľa náročnosti bojov
  • Rozšírenie skúsenosti za výšku nájdeného pokladu
  • Skúsenosti za to, keď sa ti niečo fakt nepodarí – kritické zlyhanie alebo opakované zlyhávanie v niečom v čom je postava zručná

Na konci každého sedenia, si v rámci zhrnutia rozdelíme skúsenosti (EXP). Ja, ako PJ sa pýtam nasledujúce otázky a za každé áno si pripíše hráč*ka príslušný počet skúseností. V sporných bodoch, mám posledné slovo ja.

VŠEOBECNÉ

·        Zúčastnil*a si sa? 1 EXP

·        Navštívili ste novú, významnú lokáciu? 1 EXP

·        Podarilo sa ti niečo výnimočné? 1 EXP

·        Pokazil*a / fail*a si niečo? 1 EXP

SÚBOJE

·        Bojový encounter normálny 1 EXP

·        Bojový encounter ťažký 2 EXP

·        Bojový encounter veľmi ťažký 3 EXP

·        Porazil*a si bosa alebo významnú príšeru? 1 EXP

·        Podaril sa ti v boji nejaký výnimočný čin? 1 EXP

·        Riskoval*a si život, aby si zachránil člena družiny? 1 EXP

·        obtiažnosti bojového encounteru pochopiteľne rozhoduje PJ.

QUEST / ÚLOHA

·        Splnil*a si krátky quest (1session) 1 EXP

·        Splnil*a si stredný quest (2-3 sessions) 2 EXP

·        Splnil*a si dlhý quest (3+ sessions) 3 EXP

SPOLOČENSKÉ A RP

·        Venoval*a si sa povolaniu svojej postavy – zlepšoval*a si sa v tom, čo tvoja postava robí? 1 EXP

·        Aktivoval*a si svoje povahové črty? 1 EXP

·        Spravil*a si niečo výnimočné? 1 EXP

·        Riskoval*a si život pre niekoho z družiny alebo významnú NPC? 1 EXP

ZLATO / LOOT

• Našiel*la si aspoň 10 GP? 1 EXP

• Našiel*la si aspoň 100 GP? 1 EXP

• Našiel*la si aspoň 1000 GP? 1 EXP

• Našiel*a si magický / výnimočný predmet? 1 EXP

 

Koľko skúseností na ďalšiu úroveň?

Nebola to najjednoduchšia odpoveď a v konečnom dôsledku záleží na tom, ako je stavaná kampaň a jednotlivé sedenia. Systém levelovania je dobré si nastaviť pri plánovaní kampane a oboznámiť hráčov*ky s ním na prvom stretnutí, nech vedia do čoho idú.

Všimol som si, že pravidla za jedno sedenie dostanú hráči*ky min. 3-5 skúseností. Prispôsobil som tomu systém levelovania.

Aktuálne používam nasledovný vzorec výpočtu skúseností, potrebných na novú úroveň: Suma skúseností v hodnote päťnásobku aktuálnej úrovne + aktuálna úroveň. Napríklad na druhú úroveň potrebuješ 5+1 –> 6 skúseností.

V prípade, že by som chcel pomalšiu kampaň, tak namiesto päťnásobku použijem desaťnásobok. 


Tento článok je na najbližšiu dobu posledným zo série pravidlá. Nie, že by som ich nemal viac, ale od tohto mesiaca sa chcem viac venovať dizajnu dobrodružstiev, dizajnovým princípom a možno konečne aj solarpunku. K sérii pravidlá sa, ale tento rok vrátim k systémom mágie a critical hits.

 

 

No comments:

Post a Comment

Rána - Magical materials and their mechanics

  I am working on an adventure or a mini-setting on the northern island of Rána. Rána is inspired by Slavic, Baltic and Finnish mythologie...