Tento príspevok je z časti review a z časti report z hrania. Išlo o neplánovaný formát s neočkávaným systémom. Desať ľudí bez skúseností a solarpunkový systém Lost Eons. Oba ma veľmi milo prekvapili.
Hráčstvo
Družina pozostávala z desiatich osôb, z nich iba jedna mala skúsenosť so stolnými RPG, konkrétne so systémom Shadowrun. Išlo o afinitnú skupinu, ľudí zapojených do klimatického aktivizmu, vrátane priamych akcii a okupácii. Stretli sme sa na ich sústredení, počas ktorého som im ponúkol možnosť zahrať si RPG ako súčasť budovania kolektívu a dobrej skupinovej dynamiky. Išli do toho, tak som im dal dve možnosti – Mausritter alebo Solarpunk. Vybrali si Solarpunk a vyhradili si na to jedno popoludnie.
Čo je solarpunk?
Solarpunk je literárny a umelecký smer, ktorý sa zameriava na pozitívnu víziu budúcnosti. Budúcnosť, v ktorej ľudstvo prekonalo alebo prežilo, klimatickú krízu. Budúcnosť, ktorá prepája ľudské komunity a prírodu. Budúcnosť, ktorá je post-kapitalistická, spravodlivá a dekoloniálna. Vizuálne kombinuje prvky secesii, s high-tech a low-tech prvkami a prírodnými motívmi. Som veľkým fanúšikom tohto žánru a na konci tohto článku nájdeš odporúčania na čítanie a hranie.
Lost Eons
Lost Eons je dice-pool RPG hra, mechanicky inšpirovaná Blades in the Dark a systémom 24xx. Lost Eons sa skladá z troch kníh – hráčska príručka, príručka GM a setting The Fens. Hráčska príručka obsahuje základné mechaniky, pravidlá a jednotlivé povolania – classes. Hlavná mechanika je dice pool, teda hod viacerými kockami z pravidla k6 univerzálna, kocka duše (soul die), ktorú ma každá postava k dispozícii a potom ešte jedna kocka podľa úrovne zručnosti. Všetko nad 6 je úspech, s tými, že dva hody šesť plus sú kritický úspech, tri až päť sú úspech s komplikáciou a jedna až tri sú neúspech.
Zručností je deväť. Svaly, reflexy a odolnosť tvoria fyzické. Hack, hľadanie a výskum (research) sú mentálne. Analýza, presviedčanie a mágia (channel) sú mentálne. Ich úroveň siaha od k4 po k12.
Na výber je šesť povolaní: Salvager - ktorý je zručí v zbieraní materiálu a predmetov a následnej výroby z nich; Seer – povolanie zamerané na mágiu; Scrapper – povolanie zamerané na boj; Outcast – vyvrheľ a povolanie najbližšie k archetypu zlodeja; Psych – povolanie, ktoré vie dobre vnímať ľudí, ich emócie a myšlienky a manipulovať nimi; a Shifter – povolanie, ktoré sa vie magicky meniť na zvieratá. Každé povolanie začína s jedným talentom s ďalšími úrovňami, si buduje svoj strom talentov. Pri tvorbe postavy sa hádže kockou dva krát čím sa simuluje predošlí život postavy, a to ktoré zručnosti si oslovili. Je to náhodné a dáva to hre variabilitu – môžete tak získať seera, ktorý je nadpriemerný v mágii a zároveň nadpriemerný v svaloch. Inak si hráči*ky tvoria postavy od základu.
Systém mágie je veľmi zaujímavý. Na začiatku každého dňa GM rozdá družine karty – každá postava dostane jednu, Seer dve. Tieto karty majú priradené slová, napríklad piková dvojka je slovo Hrom. Na zoslanie kúzla musí hráč*ka opísať efekt aký by malo kúzlo mať, v rámci možností, a hodí si kockami. Hráči*ky môžu svoju kartu priložiť ku kúzlu niekoho iného, čím sa mení alebo zosilňuje efekt. Tým. že mágia je dostupná každej postave vytvára to priestor pre kreativitu a počas našej hry, sa minuli všetky karty, ktoré postavy dostali. Samotný systém je imaginatívny a mne pripomínal mágiu z kníh Earthsea or Ursuly le Guin. Hráčska príručka má 44 strán v pdf
Príručka pre GM je vlastne skôr balíčkom nástrojov ako tvoriť stretnutia, scény a situácie. Obsahuje viacero náhodných tabuliek, vďaka ktorými sa dajú vytvoriť dungeony, nájsť predmety, alebo vyriešiť náhodné stretnutia. Obsahuje tiež beštiár.
Systém veľmi dobre používa encounter die a systém hodín(clocks), z Blades in the Dark. Aj keď Lost Eons sú skôr naratívny systém, je v ňom cítiť aj nádych OSR – hlavne v nebezpečenstve, smrteľnosti, náhodne generovaných prvkoch hry a dôrazu na agenciu družiny pri riešení problémov a na prístup rozhodnutia nie pravidlá (rules not rulings). Príručka GM má 28 strán v pdf.
Hrali sme jednorázovku (one-shot), ktorú som pomocou príručky GM zostrojil za asi hodinu, takže príručku settingu som vôbec nepoužil.
Hranie
Dobrodružstvo viedlo družinu z ich podzemného bezpečného Domova, v ktorom predchádzajúce generácie prežili klimatický kolaps, naspäť na povrch, aby preskúmali či sa tam ich Domov ohrozený zemetraseniami môže po storočiach presťahovať. Ich cesta viedla hore tromi úrovňami tunelov, potrubí, schodísk a miestností. Ako som písal boli náhodne vygenerovaná a v tomto bode je asi moja najväčšia kritika. Tieto dobrodružstvá, skúmania tunelov, sú stavané lineárne. Aj, keď obsahujú istú mieru vertikality, a teda viacero prechodov medzi úrovniami, sú stavané dosť A -> B -> C-> ... Pre niekoho to nemusí byť problém, ja preferujem, ale dungeony, ktoré môže družina skúmať z viacerých smerov. Paradoxne pri hraní s fakt veľkou skupinou bola lineárna štruktúra dosť nápomocná.
Hralo desať ľudí, celkovo asi päť hodín. V živote som nemal tak veľkú skupinu a po pravde je to výzva, hlavne v tom, aby sa na každú postavu ušlo dosť času. Pri desiatich postavách je na hodinu hry max. šesť minút času. Výhodou tejto party bola v tom, že sa ľudia dobre poznali a pomáhali si a zároveň boli dosť samostatní*é. To naozaj umožnilo to zvládnuť. Veľmi sa mi páčilo, že si družina rýchlo osvojila systém a už po polke hrania väčšina vedela, zvládať hlavné mechaniky bez mojej pomoci. Hra im šla od ruky a aj s trochou šťastia prežili bez väčšej ujmy. Bolo super vidieť, že kreatívne interagovali so svetom. Jednak to hovorí veľa o nich ako ľuďoch, ale aj o GM príručke, keďže skoro všetko som náhodne vygeneroval z nej.
Občas sme narazili na to že nie všetky mechaniky boli plne vysvetlené. To je však v súlade s prístupom rules not rulings. Trochu väčší problém ale je že nie všetky herne termíny sú mechanicky vysvetlené. Hra a denník postavy napríklad používajú statusy ako weakened (oslabený*á) alebo fatigued (unavený*á) no nikde nie sú mechanicky vysvetlené. Nerobí mi problém domýšľať a improvizovať pravidlá, ale hlavné mechaniky je, podstatné mať napísané. Druha chyba na kráse.
Za hranie samotné asi najviac vypovedá to, že pri stole bolo veľa smiechu, ľudia sa aktívne zapájali a išli naozaj nad rámce dobrodružstva a prišli s nápadmi, ktoré ma príjemne prekvapili. Keď sme sa o pár dní lúčili tak mi ešte niekoľko ľudí poďakovalo za hru. Potešilo. Na záver prikladám obrázok, ktorý počas hrania nakreslila jedna hráčka, je, kde asi všetko podstatné, čo ich družinu stretlo pri ceste na povrch.
Zhrnutie
Lost Eons, je solídne pripravená solarpunková hra, ktorá kombinuje naratívne hranie s niektorými prvkami OSR. Za kreatívny považujem systém mágie, ktorý dáva veľa priestoru kreativite a spolupráci hráčov*iek. Príručka GM predstavuje solídny súbor nástrojov, vďaka ktorému si ľahko zostavíš dobrodružstvo od nuly. Až na pár chýb, je to solídny RPG produkt, ktorý nezaberie veľa miesta. To, že celý stojí max. dvadsať dolárov tiež poteší.
Odkazy
Sunvault – zbierka poviedok, poézie a krezieb, ktoré sú skvelým úvodom do žánru
No comments:
Post a Comment